Liidimetodi® on Markkinointi Meemin kehittämä menetelmä, jonka avulla suunnitellaan askel askeleelta kasvumarkkinoinnin koneisto sekä kasvumarkkinoinnin prosessi. Videolla kerron lisää Liidimetodista sekä siitä, mitkä neljä yleisintä kasvumarkkinoinnin sudenkuoppaa sen avulla taklataan.
Liidimetodi®
Halusimme tehdä kompleksisen ja dataohjautuvan markkinointikoneiston suunnittelusta, rakentamisesta ja johtamisesta helpompaa, ymmärrettävämpää ja asiakaslähtöisempää. Niin syntyi Liidimetodi®.
Mikä on Liidimetodi®?

Liidimetodin® prosessi
1. Liidistrategia
Mikä on liidistrategia ja miksi me emme voi vain puhua markkinointistrategiasta, kuten normaalit ihmiset? Tälle on yksinkertainen syy. Kun lähdemme puhumaan yrityspäättäjille markkinointistrategiasta, päättäjät alkavat kaivelemaan esiin strategiapäivien PowerPoint-kokoonpanoa, josta ilmenee yrityksen vuoden tavoitteet, missio, arvot, vastuullisuuslupaukset, tyylikkäät brändivärit, iskevä slogan ym. asiat, jotka kuuluvat perinteiseen brändistrategiaan. Nämä ovat kasvumarkkinoijalle ihan nice to know-juttuja ja antavat tekemiselle ylemmän tason raamit, mutta kasvumarkkinoija ei saa kaikkea kaipaamaansa tietoa brändistrategiasta. Kasvumarkkinoinnin strategiatyö sukeltaa syvemmälle asiakasymmärrykseen.

2. Asiakaspolku
Miksi emme laadi markkinoinnin vuosikelloja, vaan puhumme pelkästään asiakaspolusta? Markkinoinnin vuosikello on modernin kasvumarkkinoinnin dinosaurus. Vuosikelloon laadituista markkinointisuunnitelmista puuttuu keskittynyt dataan perustuva tekeminen, selkeä mittaristo ja kasvuhakkeroinnin mindset. Vuosikellosuunnittelu perustuu muutenkin lähes poikkeuksetta jonkun henkilön mutu-tuntumalle, jolloin sisältöjen suunnittelun starana ei ole asiakas, vaan yritys itse.
Kasvumarkkinointi ei ole vuosikelloprojekti tai läjä kamppiksia, jotka alkaa ja päättyy, vaan jatkuvasti kehittyvä prosessi. Kasvumarkkinoinnin johtamisen tulisi siis olla hyvin prosessijohtamisen kaltaista toimintaa ja prosessi itsessään on ihanneasiakkaasi ostoprosessi eli matka never hööd-tyypistä maksavaksi asiakkaaksi ja edelleen yrityksesi suosittelijaksi. Me kutsumme tätä nimellä digitaalinen asiakaspolku.
Asiakaspolku kuvaa ostoprosessia aina asiakkaan tarpeen tunnistamisesta ostopäätökseen sekä siihen, miten asiakas käyttäytyy ostamisen jälkeen. Asiakaspolku sisältää kaikki kosketuspinnat, joissa asiakas on tavalla tai toisella kontaktissa yrityksesi kanssa. Kosketuspinnat vaihtelevat asiakaspolun eri vaiheissa ja niiden merkityksen mahdollisimman syvä ymmärtäminen tulisi olla markkinoijan yksi tärkeimmistä tehtävistä.
3. Kasvuhakkeroinnin prosessi
Hmm, kasvuhakkerointi, eikös se ole vain startuppien juttu? Voiko muka ihan tavallinen vakaavarainen asiantuntijayritys tehdä kasvuhakkerointia?
Moni liittää kasvuhakkerointi-sanan startup-henkiseen ajatteluun, jossa tavoite on hakea kasvua aggressiivisesti ja nopeasti testaamalla erilaisia markkinointitaktiikoita. Vuosien saatossa kasvuhakkeroinnista on kuitenkin kehittynyt skaalautuva toimintamalli.
Kaikkien ei tarvitse hakea kasvua veren maku suussa tai valloittaa joka vuosi uusia vuoria. Kasvuhakkeroinnin toimintamallin avulla yritys tekee kuitenkin markkinointia prosessin omaisesti, kohdentaa resursseja tehokkaammin ja kehittää markkinoinnin toimenpiteitä dataohjautuvasti sekä asiakaslähtöisesti. Tähänhän jokaisen yrityksen tulisi pyrkiä toimenpiteistä ja tavoitteiden kunnianhimoisuudesta riippumatta, eikö?
Kun meillä on voittava liidistrategia ja selkeä digitaalinen asiakaspolkusuunnitelma, on aika luoda markkinointitiimille prosessin omainen toimintamalli, joka pyrkii aina tehostamaan prosessia ja tuottamaan paremmin eli kasvuhakkeroinnin prosessi.
Kuulostaako siltä, että on aika jalkauttaa Liidimetodi sinun yritykseesi?
Markkinointi Meemin kaikki palvelut ja valmennukset on suunniteltu Liidimetodin pohjalta. Tutustu palveluihin tai ehdota yhteistyötä, joka taipuu yrityksesi tarpeisiin paremmin.