fbpx

Digitaalisen markkinoinnin suunnitelma vuodelle 2020

Digitaalisen markkinoinnin suunnitelma vuodelle 2020

Kuluiko loppuvuosi työkiireiden parissa ja oman yrityksesi markkinoinnin suunnittelu jäi taka-alalle? Peliä ei ole vielä menetetty. Ota itsesi kanssa tunnin mittainen palaveri ja suunnittele vuoden 2020 markkinoinnin startti. Autan sinua laatimaan pelisuunnitelman ensi vuodelle. Seuraa alla olevaa kaavaa ja ala tuumasta toimeen. Tsemppiä!

Markkinoinnin suunnittelu ei ole ydinfysiikkaa. Se vain kaipaa tovin aikaasi täydellä keskittymiskyvyllä. Hyödynnän tässä blogipostauksessa yleistä digitaalisen markkinoinnin suunnittelun työkalua nimeltä SOSTAC.

Tilanneanalyysi – Hyödynnä olemassa oleva data

Oletko sinä niitä ihmisiä, joille uusi vuosi tarkoittaa uutta alkua ja mahdollisuutta aloittaa jotain paljon parempaa kuin viime vuonna? Minä olen. Uuden vuoden kynnyksellä on kuitenkin tärkeää kääntää katse menneeseen vuoteen ja pohtia, mitkä asiat menivät nappiin ja missä ei ollut hurraamisen varaa. Opi virheistä ja onnistumisista ja hyödynnä kokemustasi ja tietoasi tulevaa vuotta varten.

Jos olet viime vuonna tehnyt digitaalista markkinointia sosiaalisessa mediassa, Googlessa tai vaikka sähköpostimarkkinoinnin automaatiolla, sinulla on varmasti olemassa olevaa dataa kampanjoiden ja toimenpiteiden onnistumisesta. Nyt, avaa kanavien analytiikka ja ota kaikki tieto irti. Mikä sai viime vuonna parhaan pöhinän aikaiseksi kohderyhmässäsi?

Aseta selkeät tavoitteet

Mitä spesifimmät tavoitteet olet asettanut, sitä helpommaksi teet itsellesi tavoitteisiin pääsemisen. Muista, että mitä enemmän tavoitteita, sitä enemmän duunia. Ota aluksi vain yksi palvelu tai tuote, jolle haluat asettaa tavoitteet, jotta ajatuksesi pysyvät kasassa suunnittelun loppumetreille asti.

Strategia – Piirrä isot linjat

Seuraavaksi lähdet pohtimaan, miten aiot saavuttaa tavoitteesi. Tee strateginen suunnitelma markkinoinnille. Unohda vielä yksityiskohdat ja keskity isojen linjojen piirtämiseen. Alla vinkkejä ja apukysymyksiä strategian suunnitteluun.

  • Kuka on kohderyhmäsi? Kohderyhmän spesifi määrittäminen on yksi digitaalisen markkinoinnin keskeisin seikka. Et voi markkinoida kaikkea kaikille, löydä ja tunne nichesi!
  • Missä kanavissa markkinoit? Ota huomioon kaikki kanavamuodot: Omistamasi kanavat (esim. verkkosivut, blogi, sähköpostilista), ansaitut kanavat (esim. SEO, vieraspostaukset ja puskaradio) ja maksetut kanavat (esim. Google Ads, sosiaalisen median maksettu näkyvyys ja bannerimainonta)
  • Mikä tekee tuotteestasi / palvelustasi uniikin ja paremman kilpailijoihin verrattuna? Kehitä erottuva myyntilause (Unique Selling Proposition) eli yksi lause, joka kiteyttää koko myyntivalttisi. Mielestäni hyvä lause vastaa kysymykseen MIKSI. Itseasiassa koko liiketoimintasi ydin ja arvolupaus tulisi perustua MIKSI sanan ympärille. Alla Simon Sinekin inspiraatiovideo, kannattaa katsoa ajatuksella!

Taktiikka – Vie käytännön tasolle

Suurten viivojen piirtelyn jälkeen lähde viemään markkinointisuunnitelmaasi taktiselle tasolle. Miten käytännössä toteutat strategisen suunnitelmasi? Millaisia toimenpiteitä se vaatii? Kokemuksesta tiedän, että tässä vaiheessa monen yrittäjän ajatuksenjuoksu pysähtyy. Niin, no mitä nyt sitten oikeasti ja konkreettisesti tekisi? Ajatuksenjuoksun säilyttämiseksi kyhäsin sinulle hyvin yksinkertaistetun esimerkin prosessista tähän asti:

Esimerkki case tavoitteet-strategia-taktiikka

Tavoite: Olet päättänyt myydä vuoden 2020 aikana 100 soppakauhaa

Strategia: Soppakauhojen kohderyhmä on keski-ikäiset naiset, joiden intohimo on ruoanlaitto ja sisustaminen. Myyt soppakauhoja verkkokaupassasi ja markkinointikanavasi on Facebook. Soppakauhat ovat kotimaisia ja kauniisti muotoiltuja puukauhoja. Uskot, ettei koko maassa ole yhtä korkeatasoista ja komeaa soppakauhaa. Siksi päätät, että erottuva myyntilauseesi on osuvasti: Koska soppasi ansaitsee komeimman hämmentäjän.

Taktiikka: Nyt pitäisi miettiä, miten toteutamme seuraavan ilmiön:

Martta surffailee Facebookissa, näkee komean soppakauhan mainoksen ja ryntää innoissaan verkkokauppaan ostoksille. Helppoa? Itseasiassa tässä yksinkertaisessa esimerkissä on jo monta vaihetta, jotka sinun tulee ottaa huomioon:

  • Miten tavoitat juuri Martan Facebookissa?
  • Kuinka kiinnität Martan huomion soppakauhamainokseen tehokkaasti ilman, että hän skrollaa tottuneena mainoksen ohi? Mikä saa hänet klikkaamaan verkkokauppaan? Ehkä komea hämmentäjä…?
  • Martta klikkaa verkkokauppaan –> tekeekö hän ostoksen loppuun asti? Mitä jos Pertti näkee Martan soppakauhaostoksilla ja alkaa mäkättämään rahan turhasta kuluttamisesta ja ostosreissu jää Martan osalta siihen?
  • Miten tavoitat Martan uudestaan kun Pertti on rauhoittunut ja saat hänet vielä uudestaan innostumaan samasta soppakauhasta ja etenemään osta-nappulalle asti?
  • Kun Martta on vihdoin ostanut soppakauhan, meidän kannattaisi myös pohtia, miten pidämme Marttaan yhteyttä kun hän jouluna aikoo ostaa saman mahtavan ja komean soppakauhan miniälleen tai kun Martta haluaa soppakauhan kaveriksi keittiöön roikkumaan samaa sarjaa olevan puulastan?

Markkinoinnin taktiikka:

  • Kohdennettu Facebook mainonta
  • Kohderyhmää puhutteleva mainos, jossa on houkutus tai jokin mielenkiintoinen tarjous
  • Landing Page ratkaisu soppakauhalle, joka ohjaa Marttaa tekemään ostoksen helposti
  • Remarketing-kampanja huolehtimaan, että Pertin keskeytyksestä huolimatta Martalle tulee uusi ja entistä parempi mahdollisuus klikata soppakauhaostoksille
  • Kiitos viesti ja tilauslahja, joka voi olla esimerkiksi sähköpostiviesti kokkaamisesta innostuneelle Martalle. Viestissä voisimme jakaa Martan kanssa loistavan soppareseptin.
  • Sähköpostimarkkinoinnin automaatio, jolla pidämme Marttaan tasaisin väliajoin yhteyttä. Tarjoamme hänelle mielenkiintoista sisältöä ja mahtavia tarjouksia, jotta hän palaa myöhemmin luoksemme tyytyväisenä asiakkaana.

Toiminta – Ajasta toimenpiteet ja takaa markkinoinnin säännöllisyys

Tässä kohtaa markkinointisuunnitelmaasi strategian ja taktisen suunnittelun tulisi kulminoitua toiminnan tasolle. Ajasta toimenpiteet tasaisesti markkinointikalenteriin. Toimintasuunnitelman avulla tiedät, kuka tekee, mitä tekee ja koska tekee. Toimintasuunnitelma nopeuttaa markkinoinnin rutiineja ja toimenpiteitä merkittävästi.

Kontrolli – Digitaalisen markkinoinnin kulmakivi

Digitaalinen markkinointi on kehitysjatkumo. Kehitysjatkumon takaa saatavilla oleva digitaalisten kanavien analytiikka. Analytiikkaa on suhteellisen reaaliajassa helposti saatavilla. Hyödynnä analytiikkaa markkinoinnin toimenpiteiden kuukausittaiseen kehittämiseen ja tulosten seuraamiseen. Jos soppakauhamainos ei saa Marttoja verkkokauppaostoksille, mitä voisit tehdä vielä paremmin? Jos taas kauppa käy, miten saisit sen käymään entistä paremmin?

Olen äärimmäisen kiitollinen, jos kerrot minulle oliko tästä postauksesta mielestäsi apua? Kerro minulle, millaista sisältöä toivot Markkinointi Meemin uudelta blogilta. Laita sähköpostia [email protected] tai heitä vaikka WhatsApp-viestillä. Kiitos <3



Haluatko oppia digimarkkinoimaan?

Liity sähköpostiyhteisööni! Jaan sinulle vinkkejä ja ohjeita, joiden avulla opit digitaalisen markkinoinnin salat. Rohkeasti messiin, tehdään vuodesta 2020 menestys!

Mahtavaa, että olet mukana!

Share This