Miksi mainonta ei tuottanut tuloksia?

Valuiko mediabudjettisi jälleen kerran hukkaan? Maksettu mainos ei tuonut yhtäkään laadukasta liidiä? Tässä blogissa otat katsauksen maksetun mainonnan anatomiaan, jonka avulla on helpompaa analysoida mikä mainonnassa meni mönkään ja millaisia asioita voit optimoida, jotta kokonaisuus toimisi tehokkaammin. Let´s go!

Avaan aiheitta Liidimetodin® avulla. Liidimetodi® on Markkinointi Meemin kehittämä menetelmä,jonka avulla suunnitellaan askel askeleelta asiakaskeskeinen ja dataohjautuva kasvumarkkinoinnin koneisto sekä kasvumarkkinoinnin prosessi. Liidimetodi® koostuu kolmesta eri vaiheesta: liidistrategiasta, asiakaspolusta ja kasvuhakkeroinnin prosessista.

Vaikka Liidimetodi® skaalautuu millaiselle yritykselle, tavoitteelle ja markkinointikoneistolle tahansa, tässä kirjoituksessa sen avulla avataan vain maksettua mainontaa.

Liidistrategia kuntoon!

Vuoden 2023 markkinoilla on kova meteli. Asiantuntijoiden on jatkuvasti vaikeampaa erottua massasta ja saada äänensä kuuluviin. Siksi nyt on aika toivottaa hyvästit yleisluontoiselle kamppistelulle ja kohdentaa mainontaa rohkeasti. Mieti millaisen ihmisen haluat mainonnalla tavoittaa, mitä ostoprosessin vaihetta se asiakkaan ostopolulla palvelee ja miten saat ihanneasiakkaasi toimimaan halutulla tavalla. Mitä perusteellisemmin olet laatinut liidistrategian, sitä helpompaa mainonnan suunnittelu on.

Kiinnitä huomiota näihin asioihin:

🚀 Kirkasta ihanneasiakasprofiili, jonka haluat mainonnalla tavoittaa.

🚀 Kartoita ihanneasiakkaasi ostoprosessin vaiheet ja päätä mihin vaiheeseen mainonnalla pyritään vaikuttamaan.

🚀 Laadi mainoksellesi kristallin kirkas tavoite.

Suunnittele ostopolku!

Nyt tulee digimarkkinoinnin tärkein ja oleellisin ohje. Heti kun sisäistät tämän, lähdet viemään maksettua mainontaa aivan uudelle levelille. Tässä se tulee:

Älä ajattele mainontaa yksittäisenä kamppiksena, joka alkaa ja päättyy. Ajattele markkinointia jatkuvana ja kehittyvänä prosessina, jonka yhtenä liikenteen lähteenä maksettu mainonta toimii.

Maksetun mainonnan myyntipuheina toimivat usein saatesanat, kuten: ”Kasvata yrityksesi näkyvyyttä ja ohjaa liikennettä verkkosivuillesi!” Ja näinhän se homma käytännössä toimii, mutta jos ajattelet mainontaa näin yksinkertaisesti, et koskaan tule saamaan siitä sen täyttä potentiaalia irti.

Myyjät pyrkivät systemaattisesti saamaan asiakasta tekemään päätöksiä, ikään kuin klousaamaan asiakas aina seuraavaan vaiheeseen askel askeleelta lähemmäs ostopäätöstä. Tämä saman kaltainen systemaattinen ja tavoitteellinen ajattelu usein jostain syystä puuttuu markkinoinnilta.

Kun ajat maksetun mainonnan avulla liikennettä nettisivuille, et ole vielä lähelläkään maksetun mainonnan tavoitetta. Tästä se varsinainen työ vasta alkaa. Kun ihanneasiakas on klikannut mainosta, markkinoinnin on autettava asiakasta tekemään päätöksiä ja siirtymään ostoprosessissaan seuraavaan vaiheeseen. Tähän matkaan pitää kytkeä myös relevantti mittaristo.

Kiinnitä huomiota seuraaviin asioihin:

🚀 Mikä on verkkosivuliikenteen tavoite? Mitä pitää tapahtua seuraavaksi, että ihanneasiakkaasi pystyy tekemään päätöksen kohti seuraavaa ostoprosessin vaihetta? Mitä hänen pitää oppia tai tietää? Mikä inspiroi tai vakuuttaa?

🚀 Miten mittaat verkkosivuliikenteen matkaa kohti haluttua tavoitetta? Päätä tavoitteelle relevantit KPI-mittarit.

Kasvuhakkeroinnin prosessi

Nyt kun liidistrategia ja asiakaspolku on paketissa, pääsemme käsiksi varsinaiseen maksetun mainonnan anatomiaan, josta saatesanoissani puhuin. Lähden avaamaan sinulle maksetun mainonnan kasvuhakkeroinnin prosessia ja taktiikoita, joista saat käytännön vinkkejä maksetun mainonnan tehostamiseen.

En ole koskaan saavuttanut maksetussa mainonnassa parhaita tuloksia ensimmäisellä mainoksella. Tuloksiin pääseminen vaatii pitkäjänteisyyttä, aktiivista testaamista ja jatkuvaa oppimista eli systemaattisen kasvuhakkeroinnin prosessin.

Jatkuvan oppimisen avulla liidistrategia ja asiakaspolkusuunnitelma kehittyy tekemisen mukana jatkuvasti. Alamme myös ajan kanssa saamaan enemmän irti digitaalisen kanavan, kuten Googlen, LinkedInin tai Metan mahdollisuuksista. Tekoälyllä kaiken tämän kohdentamisen takana menee myös hetki aikaa oppia millaisille ihmisille mainostasi kannattaa näyttää. Tämänkin tiedon valossa muutaman viikon testimainos ei ole se, jonka kannattaa määritellä valintojasi pidemmällä aikajänteellä.

Digitaalisessa kasvumarkkinoinnissa on kolme pullonkaulaa, jotka kasvumarkkinoijan tulee ratkaista, jotta päästään haluttuihin tuloksiin.

🚀 Liikenne – Miten verkkosivustolle saadaan tarpeeksi kohderyhmäläisiä eli laadukasta verkkosivuliikennettä?

🚀 Konversiot – Miten kohderyhmäläiset saadaan tekemään sivustolla haluttua asiaa, kuten katsomaan videoita, lukemaan palvelukuvauksia, lataamaan oppaita tai vaikka pyytämään tarjousta.

🚀 Myynti – Millaisella tarjouksella saat kohderyhmäläisen toimimaan juuri nyt?

No alt text provided for this image

Otetaan yksi pullonkaula kerrallaan tutkiskelun kohteeksi. Ota ihanneasiakasprofiili esiin ja pidä hänet mielessä, kun lähdet kartoittamaan seuraaviin kysymyksiin vastauksia. On toivottavaa, että saat yhteen kysymykseen useampia vastauksia, koska tarkoitushan on lähteä testaamaan mikä toimii parhaiten.

LIIKENNE  – KUN TAVOITTEENA ON MYYDÄ KLIKKAUS, MIKÄ TOIMII PARHAITEN?

KANAVA

🚀 Mitä kanavia ihanneasiakas käyttää?

🚀 Mikä kanava sopii mainonnan tavoitteelle parhaiten?

🚀 Mikä kanavan tarjoama kampanjastrategia sopii mainonnalle parhaiten?

🚀 Miten hyödynnetään kanavan tarjoamia vaihtoehtoja kohdennuksille?

🚀 Budjetoinnin taktiikat?

 

SISÄLTÖ

🚀 Millainen visuaalinen sisältö herättää ihanneasiakkaasi huomion ja kiinnostuksen parhaiten?

🚀 Mikä sisältömuoto toimii mainoksessa parhaiten?

🚀 Millainen mainos copy myy klikkauksen?

🚀 Millainen CTA (Call to Action) toimii parhaiten?

 

KONVERSIOT – TAVOITTEENA SAADA ASIAKAS TEKEMÄÄN HALUTTUA ASIAA VERKKOSIVUSTOLLA

KLIKKIKOKEMUS

🚀 Sivuston tekninen toteutus, kuten nopeus, skaalautuvuus ja saavutettavuus?

🚀 Vaikuttaako sivusto, jolle klikkaaja laskeutuu luotettavalta ja kutsuvalta, millainen fiilis siitä klikkaajalle syntyy?

🚀 Onhan laskeutumissivun sisältö relevantti mainoksen sisällölle?

🚀 Miten saat pidettyä ihanneasiakkaan mielenkiinnon yllä klikkauksen jälkeen?

 

MITEN SAAT IHANNEASIAKKAAN TOIMIMAAN SIVUSTOLLA HALUTULLA TAVALLA?

🚀 Miten saat pidettyä ihanneasiakkaasi tehokkaammin juuri tämän sisällön parissa ilman, että hän hortoilee toisen sisällön pariin?

🚀 Mitä ihanneasiakkaan tulisi nyt oppia tai tietää, jotta hän voi tehdä päätöksiä? Millaista sisältöä hänelle kannattaa näyttää?

🚀 Missä järjestyksessä ja millä tavalla esität asiasi, jotta saat ihanneasiakkaan tekemään haluttuja asioita, kuten katsomaan videoita, lukemaan palvelukuvauksia tai esimerkiksi lataamaan oppaan?

 

MYYNTI – SAAVUTA LOPULLINEN TAVOITE!

🚀 Miten kumoat esteet ja epävarmuudet tavoitteesi edestä?

🚀 Miten vakuutat ihanneasiakkaasi toimimaan halutulla tavalla?

🚀 Miten teet päätöksenteosta ihanneasiakkaallesi mahdollisimman helppoa, vaivatonta ja riskitöntä?

Tässä muutama vinkki maksetun liikenteen optimointiin. Jos haluat jutella lisää, olen täällä sinua varten 💖 – Jonna

B2B-päättäjä, tavoitteena liidien generointi?

Me meemiläiset olemme erikoistuneen B2B liidien generointiin kehittämämme Liidimetodin® avulla, joka on step by step menetelmä asiakaslähtöisen sisältömarkkinoinnin koneiston sekä dataohjautuvan prosessin suunnitteluun.

Voisimmeko jeesata liidien generoinnissa myös teitä?

🟪 Lataa maksuton Liidifunnelin rakentamisen opas täältä!

🟪 Varaa 30min etätapaaminen meemiläisen kanssa, kerromme sinulle Liidimetodista® ja siitä, miltä sen jalkauttaminen yritykseesi näyttäisi

🟪 Lue lisää liidimarkkinoinnin palveluistamme täältä!

Lämmin kiitos, että lukuintoa riitti tänne asti! Olisi mahtavaa tutustua suhun paremmin, heitä connect LinkedInissä!

Jonna

Seuraa Somessa!
LinkedIn
Instagram
YouTube
Käytämme evästeitä ja vastaavia mekanismeja käyttäjäliikenteen analysointiin. Valitsemalla Hyväksy annat suostumuksesi evästeiden käyttöön. View more
Hyväksy
Kiellä kaikki