Markkinointistrategia – Näin se laaditaan!

Vuosi lähenee loppuaan yrityksissä vetäydytään neukkareiden uumeniin laatimaan tulevan vuoden markkinointi- ja myyntistrategiaa. Ennen neukkariin vetäytymistä, on hyvä palauttaa mieleen muutamia strategisen markkinoinnin perusasioita ja siinä samalla tarkastella, olisiko teidän yrityksen strategiaprosessissa parantamisen varaa? Voisiko markkinointistrategia olla tänä vuonna vielä selkeämpi ja konkreettisempi, kuin aikaisempina vuosina?

Mikä on markkinointistrategian tehtävä?

Markkinointistrategian tehtävä on ohjata rajallisia resursseja mahdollisimman tehokkaasti sinne, mistä tulee paras tuotto. Se on markkinoinnin ja myynnin yhteinen kompassi. Aina kun ollaan epävarmoja, mitä, miksi ja miten tehdään, voidaan palata markkinointistrategian ääreen pohtimaan, miksi me olimmekaan täällä töissä ja mitä meiltä odotetaan.

Kuka laatii markkinointistrategian?

Markkinointi ja myynti voivat tarjota johtoryhmälle dataa, joka tukee päätöksentekoa, mutta markkinointistrategian laatii aina yrityksen johto.

Erota markkinointistrategia markkinointitaktiikoista

Markkinointistrategia on sarja päätöksiä siitä, minne ja miten resursseja kohdennetaan. Kun puhutaan strategian jalkauttamisesta eli konkreettisesta tekemisestä, puhutaan taktisista päätöksistä.

Strategiapalaveriin ei kuulu keskustelut nettisivu-uudistuksista, brändivärien kirkastamisesta eikä uusien teknologioiden käyttöönotosta. Strategiapalaverissa pitäisi olla punaisen kortin sääntö: se, joka puhuu taktisista valinnoista, joutuu poistumaan tilasta. Jos keskustelu sekoittuu strategisista ja taktisista valinnoista, ei synny hyviä strategisia päätöksiä. Markkinointistrategia vaatii täyden huomion!

Asiantuntijayrityksen strategiatyö liidimarkkinointia varten

Me kaikki tiedämme sen perinteisen brändistrategiaprosessin, jota on opetettu liiketalouden oppitunneilla vuodesta nakki ja kivi: markkinatutkimus, brändin positiointi, segmentointi, targetointi, arvot, missio, slogan, visuaalinen ilme jne.  Tällä peruskokonaisuudella on edelleen aikansa ja paikkansa ylätason suunnitelmana, etenkin yrityksen perustamisvaiheessa, mutta se ei loppupeleissä yksin palvele asiantuntijayrityksiä tarpeeksi hyvin. Jotta asiantuntijayritys voi kasvattaa asiantuntijabrändiä ja suunnitella tehokkaita digitaalisia asiakaspolkuja eli liidifunneleita, strategiatyö on vietävä syvemmälle.

Vuoden 2023 markkinoilla on kova meteli. Asiantuntijoiden on jatkuvasti vaikeampaa erottua massasta ja saada äänensä kuuluviin. Siksi nyt on aika toivottaa hyvästit perinteisille täyden palvelun taloille ja kokonaisvaltaisen ratkaisun kumppaneille. Nyt menestyvät ne asiantuntijat, joilla on rohkeutta ja pokkaa lunastaa markkinoilta oma spesifi asiantuntijakategoria niin, että rytisee ja olla sen kategorian edelläkävijä. Ugh! No, millaisia päätöksiä tämä rytinä vaatii johtoryhmältä? Keep on reading!

Mitä selkeämmin ja tarkemmin pystyt vastaamaan näihin kysymyksiin, sitä voittavampi markkinointistrategia yritykselläsi on:

  • Mikä on toimialasi vallitseva trendi?
  • Millä kasvu tehdään vuonna 2023?
  • Mikä on yrityksesi keskittynyt asiantuntijakategoria eli mihin aihepiiriin yrityksesi profiloituu markkinoilla?
  • Kuka ja millainen on ihanneasiakkaasi?
  • Mitkä ovat ihanneasiakkaasi ostoprosessin vaiheet?
  • Mitkä ovat ihanneasiakkaasi toiveet, unelmat, kipupisteet, pelot, esteet ja epävarmuudet?
  • Mitä lisäarvoa ratkaisusi tuottaa ihanneasiakkaalle?
  • Mikä on yrityksesi TÄYDELLINEN tarjous, joka ruokkii ihanneasiakkaan rationaalista ja emotionaalista päätöksentekoa?
  • Ostoputken nykytilanne vs. tavoitteet numeroina?
  • Kuinka paljon yksi uusi liidi tai yksi uusi asiakas saa maksaa?

Markkinointistrategian tulee olla niin selkeä, että markkinoinnin ja myynnin toimenpiteiden suunnittelu saa selkeän suunnan. Jos toimenpiteiden suunnittelu on markkinointistrategian jälkeen hankalaa, johtoryhmän on syytä palata neuvotteluhuoneen uumeniin pohtimaan, voisiko markkinointistrategia olla vieläkin konkreettisempi?

Markkinointistrategiaa ei laadita kerran vuodessa, se on jatkuva kehitystyö!

Asiantuntijayrityksen markkinointistrategian keskeisin asia on ihanneasiakkaan syvä ymmärtäminen. Ilman sitä, on mahdotonta suunnitella asiakaspolulle lisäarvoa tuottavia sisältöjä, timanttista copya, voittavaa tarjousta… tai oikeastaan mitään markkinointitaktiikoita hyvin. Siksi asiantuntijayrityksen tulisi analysoida ja kehittää markkinointistrategiaa jatkuvasti paremmaksi. Mittaa, analysoi ja opi datasta! 🎯

Tsemppiä strategian laatimiseen! 🚀

Pssst… Jos kaipaat apua asiantuntijayrityksesi markkinointistrategian tai digitaalisen asiakaspolun suunnitteluun, autan mielelläni

Asiantuntijayrityksen markkinointisuunnitelma – Asiantuntijabrändi ja Liidimetodi

Digitaalisen markkinoinnin konsultointipalvelut

Kasvumarkkinoinnin valmennus markkinointitiimeille