Pitäisikö keskittyä brändin rakentamiseen vai liidien keräämiseen? Vastauksesi löytyy täältä!

Kokemukseni mukaan suomalaisissa PK-yrityksissä, joissa ei ole inhouse markkinointipäällikköä, markkinoinnin johtamisesta vastaa yleensä myyntiuskollinen johtaja, kuten myyntijohtaja, myyntipäällikkö tai toimitusjohtaja. Siksi PK-yritysten markkinoinnin ratkaisut keskittyvätkin pääsääntöisesti liidiin tai kauppaan tähtääviin markkinoinnin taktisiin toimenpiteisiin. Brändin rakentaminen koetaan kalliiksi ja aikaa vieväksi prosessiksi, josta ei saa sijoitettua rahaa takaisin. Tuloksia halutaan nopeasti.

Tutkimukset kuitenkin osoittavat, että yritykset keskittyvät liikaa lyhyen tähtäimen markkinoinnin vaikutuksiin. Tämä vaikuttaa negatiivisesti tunnettuuteen ja yrityksen ”Share of Voice”-osuuteen, joka korreloituu yrityksen tulokseen. Organisaatiot, jotka keskittyvät voimakkaasti myyntiä aktivoiviin markkinoinnin toimenpiteisiin voivat menestyä, mutta tutkitusti menestyvät parhaiten ne organisaatiot, joissa rakennetaan brändiä ja aktivoidaan myyntiä sopivassa tasapainossa. Alla Les Binesin ja Peter Fieldin ”Effectiveness in Context” tutkimuksen havainnollistava kuva.

 

Jos haluat kuulla tutkimuksesta lisää, täältä löydät YouTube-linkin vajaa 50min mittaiseen tutkimustyön läpikäyntiin.

Kannustan Pk-yritysten johtajia pitkäjänteisempään ajatteluun. Siinä missä myynti on lyhyen tähtäimen toimintaa, markkinoinnin tuloksia mitataan pidemmällä tähtäimellä. Markkinointi on sijoitus yrityksen tulevaisuudelle ja sijoitukset harvemmin millään liiketoiminnan osa-alueella poikivat tuottoa muutamissa kuukausissa. Puhuimmepa sijoituksesta osakkeisiin tai vaikkapa prosessien  automatisointiin, myös ne korreloituvat voitoksi vasta pidemmällä aikajänteellä. Vahva brändi on yrityksen rahantekokone ja arvokkain aineeton omaisuus, jonka yritys voi omistaa.

Jos haluat ryhtyä investoimaan yrityksesi tulevaisuuteen, meillä on valmis toimintamalli tälle toteutukselle. Buukkaa kanssani etätapaaminen täältä, jutellaan lisää yhteistyömahdollisuuksista.

Valikko