Sosiaalisen median markkinoinnin 8 yleisintä mokaa

Onko yrityksessänne testattu sosiaalisen median mainontaa ja muutaman kuukauden jälkeen torpattu koko homma heikkojen tulosten vuoksi? Pohditko mistä sosiaalisen median mainonnan heikot tulokset johtuvat ja mitä teette väärin? Tähän blogiin keräsimme listan yleisimmistä sosiaalisen median markkinoinnin mokista.

Moka 1. Ostoputki on hukassa

On äärimmäisen houkuttelevaa keskittyä mainontaan, joka ohjaa suoraan liidilomakkeelle tai ostoskoriin. Asiakkaan ostopolku on kuitenkin huomattavasti tätä pidempi. Markkinoinnin tulisi keskittyä myös toimenpiteisiin, joiden vaikutuksia mitataan pidemmällä aikajänteellä.

Moka 2. Markkinointibudjetti on liian pieni.

Jos yrityksen liikevaihto on 4 miljoonaa euroa ja yritys tavoittelee liikevaihdon kasvua 5 miljoonaan euroon, sanoo jo maalaisjärkikin, että 500 euron kuukausibudjetti markkinoinnille on liian pieni. Yleisesti ottaen kasvua hakevan yrityksen markkinointibudjetin tulisi olla vähintään 10% yrityksen liikevaihdosta. Jos kuitenkin keskeinen erottautumistekijä on brändi, budjetin tulisi olla jopa 20-30% liikevaihdosta.

Moka 3. Ydin puuttuu.

Monessa yrityksessä markkinoinnin vuosikellossa kiertävät eri tuotteet ja palvelut, jotta kaikki saadaan vähän niin kuin esille. On kuitenkin muistettava, että kaikille kaikkea = kenellekään ei yhtään mitään. Kohdenna markkinointiviestintä selkeälle kohderyhmälle selkeällä ydinsanomalla. Mistä haluat, että yrityksesi muistetaan? Millainen on ihanneasiakkaasi?

Moka 4. Sosiaalisen median mainoksen sisältö ei vastaa laskeutumissivun sisältöä

Ei ole mitään ärsyttävämpää, kuin klikata mainosta ja ohjautua sivustolle, joka ei ole täydellinen jatkumo mainoksellesi. Vaikka mainoksen sisältö ja kohdennus olisivat priimaluokkaa, heikolla laskeutumissivulla klikkaukset eivät tuota toivottuja tuloksia.

Moka 5. Tavoitatko oikeita ihmisiä oikealla viestillä?

Yleisiä sosiaalisen median markkinoinnin mokia on erilaiset kohdentamisen mokat. Mokat voivat liittyä strategiaan, teknisiin seikkoihin tai viestintään. Tavoitatko varmasti oikeita ihmisiä oikeassa kohdassa ostoputkea ja vieläpä oikealla viestinnällä?

Moka 6. Testaaminen on lapsen kengissä.

Mikä toimii ja mikä ei toimi? Tämän kysymyksen selvittäminen vaatii oikeasti systemaattista tekemistä, testaamista ja analysointia. Kaikessa maksetussa digimainonnassa tulisi olla kasvuhakkeroinnin elementtejä. Jokaisen maksetun euron on myös tarkoitus opettaa jotain uutta kohderyhmästäsi.

Moka 7. Kohdennat myyntispiikkisi kylmälle yleisölle  

Kun skrollaat somekanavan feediä ja näet myyntispiikki-mainoksia brändeiltä, joista et ole koskaan kuullut, kuinka todennäköisesti reagoit niihin? Veikkaan, että harvemmin. Myyntispiikki kannattaakin jättää remarketing-mainonnalle, jolla kohdennat mainontaa niille ihmisille, jotka ovat jo osoittaneet mielenkiintoa yritystäsi kohtaan.

Moka 8. Markkinoit vain silloin, kun tarvitset asiakkaita.

Markkinointi on kokonaisuus, joka rakentuu systemaattisesta ja säännöllisestä tekemisestä. Vaikka nyt olisi hyvä kuukausi, älä lopeta markkinointia! Tehokkaimpia tuloksia saavutetaan pitkän tähtäimen tekemisellä.

Valikko