Markkinoinnin johtaminen ja suunnittelu vasemman käden taktiikalla on väistämättä yrityksesi kasvun este.
Pienissä organisaatioissa, joissa harvemmin on omaa markkinointiyksikköä, markkinoinnin vastuu on usein toimitusjohtajalla, operatiivisella johtajalla tai myyntijohtajalla. Tällöin markkinoinnin funktiota siis johdetaan oman työn ohessa vähän niin kuin vasemmalla kädellä ilman syvempää asiantuntijuutta. Jos tämä pitää kutinsa sinun yrityksesi kohdalla, olet varmasti tähän päivään mennessä törmännyt tämän asetelman haasteisiin: markkinoinnin johtaminen voi olla vaikeasti hallittavaa sillisalaattia, joka tuntuu raskaalta säätämiseltä ilman selkeää käsitystä siitä mitä ja miksi tehdään.
Markkinointi on yrityksesi kasvun moottori ja yksi tärkeimmistä funktioista digitaalisella asiakkaan aikakaudella. Sen taktiikat yltävät jokaiseen asiakaspolun vaiheeseen koko asiakkaan elinkaaren ajan. Markkinoinnin johtaminen ja suunnittelu vasemman käden taktiikalla on väistämättä yrityksesi kasvun este. Ennemmin tai myöhemmin on tehtävä päätös: keskitytkö sisäisen markkinointitoiminnon rakentamiseen vai ulkoistatko markkinointiroolin kokeneelle ulkoiselle markkinointipäällikölle, esimerkiksi osa-aikaisena, joustavana konsulttina.
Ulkoistaminen saattaa poiketa normaalisti käyttämästäsi rekrytointitavasta, mutta todellisuudessa ulkoistaminen on usein etenkin pienemmän organisaation kohdalla fiksu veto. Käydään seuraavaksi läpi, miksi markkinointipäällikön pestin ulkoistaminen kannattaa.

4 keskeisintä syytä ulkoistaa markkinointipäällikön pesti
Tuntee tehokkaat johtamismallit
Ulkoistettu markkinointipäällikkö saapuu jo ensimmäiseen yhteistyöpalaveriin täydellä varustuksella: valmis johtamisjärjestelmä, markkinoinnin prosessi ja integraatiosuunnitelma myynnin prosessiin. Hän on konsultoinut lähtötilanteesi jo ennakkoon ja ei ole tullut kuluttamaan kenenkään aikaa turhaan. Hän on hyvin tietoinen siitä, että jokainen tunti asiakkaalle maksaa ja hän pyrkii antamaan lisäarvoa jokaiselle niistä. Hän on toiminut useamman yrityksen markkinoinnin johdossa lyhyen ajan sisällä ja hänellä on näköalapaikka siihen, mikä tällä hetkellä toimii ja mikä ei toimi.
Ulkopuolisen asiantuntijan perspektiivi
Vaikka sisäisen markkinointipäällikön suurin etu on vahva tuntemus yrityksen kulttuurista, tuotteista ja palveluista, ulkoistetulla markkinointipäälliköllä on kasvun kannalta merkittävämpi etulyöntiasema: laaja kokemus eri toimialojen ja yritysten markkinoinnista. Hän on nähnyt enemmän epäonnistumisia ja voiton juhlia kuin palkkatyössä työskennellyt markkinointipäällikkö. Hän pystyy katsomaan yritystäsi laatikon ulkopuolelta sekä soveltaa kaikkea matkan varrellaan oppimaansa. Hänellä on vahva ulkopuolinen näkökulma ja paine viedä projekteja läpi onnistuneesti.
Markkinointipäällikön resurssien maksimointi
Sisäinen markkinointipäällikkö kuluttaa usein aikaansa myös muihin yrityksen sisäisiin kokouksiin, koulutuksiin, tapahtumiin ja tehtäviin, jotka syövät ihmiskapasiteettia. Ulkoistettu markkinointipäällikkö on talossasi vain yhtä simppeliä tarkoitusta varten: kiihdyttämässä yrityksesi kasvua. Hän pystyy keskittymään ja fokusoimaan aikansa juuri niihin asioihin, jotka ovat kasvun kannalta merkityksellisiä.
Kustannustehokkuus
Sisäisen markkinointipäällikön palkka ja lisäkulut voivat nousta vuositasolla moninkertaiseksi ulkoistettuun markkinointipäällikköön verrattuna. Ulkoistettu markkinointipäällikkö on kiistatta yritykselle edullisempi ratkaisu kustannuksiltaan: halvempi hinta ja kuten edellisessä kohdassa todettu, resurssien maksimointi.

Meemin ulkoistettu markkinointipäällikkö johtaa yrityksesi markkinointia Liidimetodin® avulla
Perinteinen brändistrategia ja markkinoinnin vuosikello eivät ole riittäviä työkaluja asiakaskeskeisen ja dataohjautuvan modernin kasvumarkkinoinnin suunnitteluun.
Liidimetodi® on step by step menetelmä, jonka avulla yritysesi suunnittelee ja rakentaa asiakaskeskeisen ja dataohjautuvan digitaalisen markkinointi- ja myyntisysteemin.
Hintaesimerkkejä
Palveluiden hinnat on suunniteltu yhdelle digitaaliselle ostopolulle – eli käytännössä yksi kohderyhmä ja yksi tavoite. Jos kohderyhmiä ja palveluita on paljon, pyydä tarjous kokonaisuudelle.
- Digitaalisten asiakaspolkujen strateginen suunnittelu (1 asiakaspolku käsittelyssä kuukausittain)
- Digitaalisten asiakaspolkujen sisältöjen ja toimenpiteiden suunnittelu
- Digitaalisten asiakaspolkujen mittariston laatiminen
- Datan analysointi
- Kasvuhakkeroinnin toimenpiteiden suunnittelu
- Resurssien kilpailutus ja hankinta
- Palaverikäytänteet
- Etätuki
- Kasvupäällikkö-palvelu +
- Sisällöntuotanto
- Verkkosuunnittelu
- Markkinoinnin automaatiot
- Digimarkkinointi
- Sisältöstrategian suunnittelu
- Sisältöjen suunnittelu
- Hakusanatutkimukset ja SEO-suunnitelmat
- Sisällöntuotanto
- Tulosten mittaaminen
- Raportointi
- Palaverikäytänteet

Markkinointipäällikkö liikkuu Uudenmaan alueella ja käy toimistollasi yhteistyöpalaverissa sopimuksemme mukaisesti, mutta vähintään kuukausittain yhteistyöpalaverin merkeissä.
Muina aikoina markkinointipäällikkö on tavoitettavissa etänä ja puhelimitse.
Kyllä, tämä on kasvumarkkinoinnin kannalta tärkeää. Suunnittelemme yhdessä yhteistyömallin ja alustan, jonka avulla yhteistyö on mahdollisimman avointa ja sujuvaa.
Tulospohjainen hinnoittelu riippuu sopimuksemme yksityiskohdista, tavoitteista ja tavoitteiden saavuttamiseen johtavista toimenpiteistä. Etsimme avoimen keskustelun kautta ratkaisun, joka palvelee kumpaakin osapuolta.
Ehdottomasti, varaa tämän linkin kautta 30min etätapaaminen
Meemiläiset
Markkinointi Meemi on kahden kasvumarkkinoija-naisen show. Järjestämme modernin markkinoinnin ja digitaalisen myynnin workshoppeja ja valmennuksia sekä toimimme kasvumarkkinoinnin kumppanina.