Mitä on moderni markkinointi ja miten markkinointi voi modernisoitua?

Nopean muutosvauhdin keskellä yrityspäättäjät ovat harvinaisen tietoisia siitä, että markkinoinnin ja myynnin pitää modernisoitua, mutta samaan aikaan eivät täysin ymmärrä mitä moderni markkinointi konkretian tasolla tarkoittaa ja millaisia muutoksia se yritykseltä vaatii. Tämän vuoksi on tärkeää saada selkeä näkemys siitä, millaisista komponenteista modernin markkinoinnin malli koostuu ja millaisia muutoksia se yrityksiltä vaatii.

10 modernin markkinoinnin avaintekijää

On tärkeää sisäistää se, että yritys, jossa kulttuuria ja toimintamalleja ei haluta muuttaa, ei voi olla moderni tai tehdä modernia markkinointia. Moderni markkinointi ei ole yksittäinen strategia tai taktiikka, jota toteuttamalla yritys voi sanoa olevansa moderni, vaan pikemminkin ympäristö ja toiminta-alusta, joka mahdollistaa modernisoinnin. Yrityksen pitää sitoutua muutoksiin, joita modernisointi vaatii. Alla oleva taulukko antaa melko hyvän käsityksen muutoksen avaintekijöistä sekä muutostarpeista, jotka johtavat moderniin markkinointiin.

Muutos moderniin markkinointiin ei tapahdu vain implementoimalla listasta joitakin tekijöitä, jotka tuntuvat helpoilta ja mukavilta. Modernisointi vaatii kokonaisvaltaista muutosta eli modernin markkinoinnin mahdollistajia ja kapasiteettia niiden täydessä potentiaalissaan. Ja kuten taulukko osoittaa, muutos on melko laaja. Vain murto-osa suomalaisista yrityksistä taipuu modernin markkinoinnin malliin ja ne, jotka taipuvat, ovat yleensä pieniä ja ketteriä organisaatioita tai yrittäjiä. Suurin haaste on isommissa organisaatioissa, jossa toimintamallit ovat juurtuneet syvälle ja asiantuntijat ovat tehneet samaa työtä pitkään.

Modernin markkinoijan mindset

Ennen markkinoinnin modernisoinnin muutosprosessiin ryhtymistä, on omaksuttava modernin markkinoijan mindset, joka kehystää kaikkea markkinoinnin tekemistä:

Integroiva mindset

Kasvuun tähtäävä markkinointi vaatii yhteistyötä organisaation kaikkien funktioiden, erityisesti markkinoinnin, myynnin, tuotekehityksen ja asiakaspalvelun välillä. Tiedon jakaminen, yhteiset tavoitteet ja prosessit ovat modernin markkinoinnin ytimessä. Markkinointijohtajien tulee toimia esikuvana, kuinka jokaisen markkinointitiimin jäsenen tulisi tehdä saumattomasti yhteistyötä muissa toiminnoissa työskentelevien kollegoiden kanssa.

Asiakaslähtöinen mindset

Suomalaisissa yrityksissä usein osataan kertoa, että ollaan asiakaslähtöisiä ja asiakaspalvelun mestareita. Asiakaslähtöisellä mindsetilla tarkoitan kuitenkin asian syvempää merkitystä: strategisella tasolla asiakassegmentoinnin pitää mennä syvemmälle, kuin koskaan aikaisemmin. Puhutaan mikrotason segmenteistä sekä ihanneasiakasprofiileista, joissa asiakasymmärrys kehittyy jatkuvasti kokemusten ja datan analysoinnin myötä. Vain tällä tavalla markkinointisisältöjä ja asiakaspolkuja voidaan personoida niin pitkälle, että maksimoidaan sitoutumisten määrä.

ROI (return of invest) mindset

ROI-mindset tarkoittaa sitä, että rahaa pitäisi aina tuhlata, kuin se tulisi omasta taskusta, ei yrityksen kassasta. Jokainen euro kulutetaan ”zero based mindsetilla” eli jokaista euroa on perusteltava datan avulla. On myös muistettava oppia jokaisesta eurosta, joka ei tuonut tuloksia ja tehtävä nopeasti muutoksia syvemmän data-analyysin avulla.

Kasvumarkkinointi sisältää modernin markkinoinnin elementit

Kasvumarkkinointi on strateginen lähestymistapa markkinointiin, jonka tavoitteena on kasvattaa yrityksen liiketoimintaa ja saavuttaa pitkäaikaisia asiakassuhteita. Se perustuu modernin markkinoinnin elementteihin, jotka pyrkivät saavuttamaan parempia tuloksia ja kasvua tehokkailla tavoilla. Miten sitten yrityksesi voi aloittaa modernin kasvumarkkinoinnin tekemisen? Tässä me meemiläiset voimme auttaa yritystäsi. Konsultoimme, suunnittelemme, toteutamme ja valmennamme kasvumarkkinointia kehittämämme Liidimetodin® avulla. Liidimetodi® on step by step menetelmä asiakaslähtöisen strategiatyön, kasvumarkkinoinnin koneiston ja kasvuhakkeroinnin prosessin rakentamiselle. Se on loistava tapa ottaa ensimmäinen askel markkinoinnin modernisointiin sekä markkinoinnin ja myynnin yhteisen prosessin rakentamiseen.

Seuraa Somessa!
LinkedIn
Instagram
YouTube

Jonna Lönnroth

Kasvumarkkinoija
Käytämme evästeitä ja vastaavia mekanismeja käyttäjäliikenteen analysointiin. Valitsemalla Hyväksy annat suostumuksesi evästeiden käyttöön. View more
Hyväksy
Kiellä kaikki